Maandag 8 december 1980
Vandaag begonnen met het binnenwerk van een veiligheidshelm.
Vrijdag jl. wat materiaal gebracht naar het appartement en meteen maar eens voor de aardigheid op het strand gekeken of er iets bruikbaars te vinden was.
Een aangespoelde veiligheidshelm gevonden, onder de teervlekken; ter plaatse het binnenwerk eruit getrokken: een grijze plastic constructie, een kroon van gebogen banden met aan de onderrand een strook schuimrubber, alles onder de teer.
De tekening is vandaag niet afgekomen, ik ben er ook niet tevreden over, een behoorlijk verschil in de onderlinge verhoudingen, en vooral de constructie ziet er te slap uit.
Morgen op hetzelfde blad een nieuwe poging wagen, dan eerst de onderrand proberen zo goed mogelijk op schaal te maken met daarop de bogen van de strips.
Ook morgen proberen te werken in de kamer op het zuiden; vandaag aan de noordkant gewerkt, wat wel iets te donker was, ‘s avonds met kunstlicht gaf het een behoorlijke vertekening.

 


 
Dinsdag 9 december
Vanmorgen een beetje doorgewerkt aan de tekening van gisteren, toen het binnenwerk wat meer uit elkaar gehaald, de onderrand los getrokken van de strips en een nieuwe tekening begonnen.
Na een paar uur gestopt, te saai; te moeilijk?
In ieder geval niet interessant.
Misschien moet ik me toch houden aan mijn eerste idee: iedere dag een tekening maken van een nieuw voorwerp.
Op het strand gewandeld en een stuk van een bierkrat meegenomen.
Wel een interessant deel, zeer gecompliceerd, geen rechte hoek meer te zien. Op zijn kant gezet lijkt het een in elkaar gestorte metaalconstructie: een verwoeste achtbaan op Coney Island.
Een eerste kleine opzet gemaakt en om 4 uur gestopt.

Vrijdag 12 december
‘s Middags een stuk over het strand gewandeld, door een behoorlijke zandverstuiving was er nog maar weinig te zien, alléén grote voorwerpen staken voor een deel boven het zand uit.
Een beetje gewerkt aan de ‘krat’-tekening.

Zaterdag 13 december
‘s Middags gewerkt aan de ‘krat’, een klein beetje groen met kleurpotlood aangebracht; aan de ene kant zou ik liever alleen zwart/wit willen werken, aan de andere kant werkt een beetje kleur op het crèmepapier ruimtelijker. Wel goed gewerkt, hopelijk krijg ik maandag de tekening af.
 

 
Maandag 15 december
Vanmorgen me fysiek weinig wel gevoeld, nog wel een eindje over het strand gewandeld en een groot stuk hout met ijzerbeslag meegenomen, morgen maar eens kijken of het iets kan zijn.
Tot middernacht gewerkt, kan en wil niet meer over het resultaat nadenken.
De tekening af.

 
Dinsdag 16 december
‘s Ochtends met prachtig weer langs het strand gelopen en een gele krat meegenomen. Die heb ik vorige week al een keer in mijn handen gehad, hij is iets minder stukgeslagen dan mijn vorige.
Vanmiddag een voorzichtige opzet gemaakt (een schaalberekening). ‘s Avonds naar Amsterdam.
 
Woensdag 17 december
In de ochtend in Amsterdam geldzaken geregeld.
Om 4 uur begonnen met de tekening krat II, gewerkt tot 7 uur.
Morgen proberen de tekening in contour af te krijgen, dan licht uitvlakken en de schaduwen in kleur zetten.
‘s Avonds bij Gerrit in ‘t Hout.

Donderdag 18 december
In de voormiddag langs het strand gewandeld, een nieuwe krat meegenomen die keurig in de branding kwam aanspoelen. De krat (engels fabrikaat) is geheel gaaf, de onderkant heeft denk ik niet zoveel beeldendi te bieden, maar de zijkanten lijken wel interessant, vooral de hoeken afgerond met richels.
Op het strand lopen denken om aangespoelde schoenen mee te nemen, het heeft wel iets anekdotisch, ook wel iets griezeligs, het kan misschien iets zijn voor een aparte serie. Het vreemde is ook de hoeveelheid, van de week lagen er zeker zo’n tien verschillende en vandaag twee gezien.
‘s Avonds naar Amsterdam.

Vrijdag 19 december
Gewerkt aan krat II, met okerpotlood schaduwtonen aangebracht, op een deel met hard potlood lijnen getekend. Het ziet er jammer genoeg te academisch uit.
Morgen eens kijken of ik door aanbrengen van meer kleur iets kan veranderen.
Jammer dat het vandaag niet de 13e is, voor het grootste deel stond de dag in het teken van ongeluk.
Vanmorgen me behoorlijk beroerd gevoeld, vanmiddag misschien wel de grootste ramp: de bovenetage is verhuurd aan een stel lawaaischoppers, ik moet maar afwachten of ze vertrekken na de kerstdagen, zo niet, dan ben ik bang dat het project snel ten einde is.
Vanavond als extra verrassing mijn auto stuk.

Zaterdag 20 december
Niet kunnen werken in verband met mijn defecte auto; in de ochtend lang moeten wachten op de Wegenwacht.
Wel een klein beetje geel op de tekening aangebracht, daar wordt het veel interessanter van.
Aan het eind van de middag naar Amsterdam.

Dinsdag 23 december
‘s Middags gewerkt aan het aanbrengen van schaduwen met zwart+oker potlood en hier en daar wat geel.
Het zwart is vermoedelijk te donker en in combinatie met geel te modderig.
Morgen het zwart zoveel mogelijk zien weg te werken.

Woensdag 24 december
De linkerkant eerst zo hard mogelijk met geel kleurpotlood ingepoetst, de schaduwen bleven te academisch (zelfs vuil).
De tekening met zeer harde gum witgevlakt, de contourlijnen opnieuw dun aangezet.
‘s Avonds (kerstdiner) bij Gerrit en Nel.

Donderdag 25 december
Niet gewerkt, wel over het strand gewandeld en een kinderfietsstoeltje meegenomen.

Maandag 29 december
De tekening afgemaakt.
Ik voel me sinds vanmorgen heel verdrietig door het plotseling overlijden van Hans Pelgrom.
Zo’n zes weken geleden waren we nog samen in New York, met hem heb ik misschien wel de gelukkigste dagen van mijn leven gekend, de lange weekenden in 1975 op Fire Island die werkelijk onvergetelijk zijn, de sculpturen die we samen bouwden op het strand en dan de vele keren dat ik hem heb opgezocht in New York.

Hans Pelgrom, geboren 1939 in Amsterdam.
Bekende Nederlandse fotograaf; werkte sinds 1974 in New York.

Dinsdag 30 december
Vandaag begonnen aan het kinderfietsstoeltje, van onderen gezien en op zijn kant gelegd.
De eerste contourtekening gemaakt; het vervelende is dat het zo herkenbaar blijft, het positieve is misschien dat de directe schaalverhouding iets beter wordt.
‘s Avonds naar Amsterdam voor de komende oud- en nieuwjaarsverplichtingen.

Vrijdag 2 januari 1981
Gewerkt aan het kinderfietsstoeltje, de onderkant (het technische gedeelte) voorzichtig in kleur gezet en de lijnen van de buizen wat aangezet.
Ziet er beter uit, morgen met goede hoop proberen de tekening te maken.

Zaterdag 3 januari
Met storm langs het strand gelopen, de afgelopen nacht is er zware storm geweest en ontzettend veel aangespoeld. Ik heb niets meegenomen, wel naar een aantal schoenen gekeken en lopen denken – door de grote hoeveelheid hard gekleurde plastic flessen, flacons – een aantal bladen hiervan te maken, misschien aansluitend als een enorm stilleven.
Ik zal blij zijn als a.s. maandag de vakanties weer over zijn, de aanwezigheid van te veel mensen op het strand roept een soort chagrijnigheid bij me op.
‘s Middags het stoeltje afgemaakt.

Maandag 5 januari
Vanmorgen een lange wandeling gemaakt. Nog wel veel plastic, maar niets van mijn gading of misschien was ik niet in de juiste stemming om iets te zien.
Een strandslipper met felgekleurde vlekken op de zool en een kapot gescheurde sportschoen meegenomen.
De gehele dag gewerkt aan de slipper met conté en kleurpotlood, misschien in het eerste stadium, dus in lijn opgezet met een lichte ondergrondtoon had het een soort eenvoudige kracht, maar hoe meer uren werk en hoe meer kleur hoe minder het werd. Misschien iets om later nog eens te bekijken.

Dinsdag 6 januari
Vanmorgen over een gelukkig geheel verlaten strand gelopen, niets echt bijzonders gevonden, wel een verkreukte jerrycan zonder bodem meegenomen, maar bij nader inzien (op het tafeltje gezet) toch niet zo bruikbaar of interessant.
Eerst nog gewerkt aan de strandstipper, niet dat ik er tevreden over ben, maar het is beter achteraf te selecteren dan nu misschien midden in een werkproces.
‘s Middags slaperig en later begonnen aan de sportschoen.
Mijn opzet was de tekening op I : I te maken, maar op de een of andere manier lukt dat niet zo best, de schoen is nu toch weer een stuk kleiner geworden dan in de werkelijkheid en ligt daardoor een beetje verlaten op het papier.

Vrijdag 9 januari
Vanmorgen in de richting Egmond gewandeld en een nieuwe krat meegenomen, er ligt nog een interessante krat maar die neem ik de volgende keer wel mee.
Mijn kratten I en II en het kinderstoeltje weer op het strand teruggegooid. Ik ben benieuwd hoe vaak ik ze nog tegenkom.
‘s Middags gewerkt aan de sportschoen, morgen maar weer eens een stuk uitgummen.

Zaterdag 10 januari
Gewerkt aan de sportschoen, een stuk van de hiel er af gehaald waardoor de verhouding beter is geworden.
‘s Avonds Anton Beeke op visite.

Zondag 11 januari
Over het strand gewandeld tot aan de zeewering bij Schoorl, met prachtig weer, het leek wel de Kalverstraat, zo druk, verschrikkelijk.
Kleine spullen meegenomen: een schoen onder de verfvlekken en helemaal uit elkaar, 2 spuitbusjes, die ik ga nummeren als spuitbus 1, 2 enz., en een plastic flacon.
Het lijkt me een goed idee om een aantal bladen te maken die naarmate ik meer spuitbusjes en flacons meeneem voller worden, dus geen stilleven opbouwen, maar meer een serie exact op schaal getekende voorwerpen naast elkaar.

Maandag 12 januari
Vandaag me moe en slaperig gevoeld en maar even gewerkt aan de sportschoen. Morgen gaat hopelijk alles beter.

Dinsdag 13 januari
Vanmorgen de sportschoen afgemaakt. Een stukje over het strand gewandeld, wat géén doen was in verband met een enorme hagelbui. ‘s Middags een lichte opzet gemaakt van krat III.

Zaterdag 17 en zondag 18 januari
Gewerkt aan de ondertekening van krat III.

Maandag 19 januari
In de ochtend eerst wat gewerkt aan krat III, over het strand gewandeld in de richting Egmond en een merkwaardige plastic jerrycan meegenomen, donkerblauw met rode vlekken, gevuld met stukjes piepschuim, in de bodem waarvan een stuk gestoken was en bij de tuit een stuk was uitgezaagd en later met nylondraad weer vastgenaaid.
Drie schoenen meegenomen: een elegante damesschoen, nog redelijk gaaf, een rubber damesschoen, hoge zool en hak in één stuk, waarvande hak een sterke gelijkenis vertoont met de gevel van het Guggenheim-museum in New York; het bovenwerk is geheel verdwenen. Verder een herensandaal die helemaal uit elkaar ligt.

  Foto’s gemaakt van een grote drijfboei, een sinaasappelkistje waarvan de tekst zo mooi boven het zand uitstak en vier verschillende strandslippers die zeer merkwaardig dicht bij elkaar lagen (soort zoekt soort).
Veel dode aangespoelde vogels, ik denk zeekoeten en vermoedelijk allemaal aangetast door de enorme olievlek bij de kust van Denemarken. Naar het lijden van een nog levende vogel staan kijken die met het opkomende water steeds verder het strand werd opgeworpen, ik had hem wel willen doodmaken, maar ik durfde het niet met mijn handen; als ik een pistool had was het misschien gemakkelijker, het lijden is nu zo enorm en onnodig lang.
‘s Middags en ‘s avonds de tekening in kleur gezet met kleurconté en potlood, langzaam maar zeker wordt de gele krat op mijn tekening groen.
Morgen bij daglicht de schaduwpartijen maar eens opnieuw bekijken.

Dinsdag 20 januari
Vanmorgen eerst het teveel groen teruggebracht naar wat meer geel, eerst gevernist en opgewerkt met geel conté. Met werkelijk prachtig weer (licht) over het strand gelopen, bij terugkeer in één keer, zonder pauze, de tekening afgemaakt.
‘s Avonds naar Amsterdam.

Woensdag 21 januari
Vanmorgen over het strand gelopen, een zeer gave rode krat meegenomen, vermoedelijk niet om te tekenen, maar hij lag er zo aantrekkelijk, dus misschien te gebruiken in het huishouden.
Wel een groene krat gezien die me bruikbaar lijkt, compleet maar geheel in één richting scheef getrokken.
Morgenochtend maar ophalen. Er wordt geen storm verwacht dus die zal er nog wel liggen.
‘s Middags geprobeerd een opzet te maken van mijn schoen 3, de vrijwel geheel verwoeste sandaal, twee opzetten gemaakt, alle twee op de schaalverhouding zonder meer mislukt. Vanavond de schoen weer in een andere positie gezet, morgen maar eens opnieuw bekijken.

Donderdag 22 januari
Vanmorgen eerst mijn groene krat opgehaald.
Een nieuwe dunne opzet gemaakt van de sandaal, de schaalverhouding is iets beter, maar het mist nog een zekere spanning.

Zaterdag 24 januari
De sandaal met conté in kleur gezet; in het geheel niet tevreden over de spanning in de tekening.

Maandag 26 januari
Begonnen met kleurpotlood aan het plastisch maken van de sandaal, met tegenzin gewerkt omdat er zo weinig klopt van de onderlinge verhoudingen, alles is te slap. Na drie uur werken het grootste deel weer uitgegumd en de tekening stil gelegd, het kan alléén op een nieuw blad een kans krijgen.
Over het strand gewandeld om wat frisse lucht te krijgen, een witte rubber ‘manchet’ met ribbels meegenomen.
Een nieuwe opzet gemaakt, de sandaal weer gedraaid zodat het meest gecompliceerde gedeelte aan de linkerkant zit, wat voor mij van links naar rechts tekenend meestal iets gemakkelijker gaat, geprobeerd de tekening heel licht te houden, géén conté gebruikt. De eerste opzet redelijk geslaagd.
‘s Avonds naar Amsterdam in verband met de ‘memorial service’ morgen voor Hans Pelgrom.

Woensdag 28 januari
Gewerkt aan de sandaal, bij het weerzien geschrokken van de schaalverhouding (opnieuw te klein), heel voorzichtig wat kleur aangebracht en met potlood doorgewerkt. De tekening is een enorme ophouder, wat er ook gebeurt, ik moet morgen de tekening afmaken en aan een nieuw blad beginnen.
‘s Avonds met Klaas Vondeling gesproken over de mogelijkheid een catalogus te maken voor de tentoonstelling in Bergen.

Donderdag 29 januari
Toch langer gewerkt aan de sandaal dan de bedoeling was, maar ik beschouw de tekening nu maar als af.
Een klein stukje langs het strand gelopen en begonnen met de opzet van krat IV.
De verwarmingsbuizen in het appartement maken zoveel lawaai, dat het werkelijk onverdraaglijk is en ik me een beetje het huis voel uitgepest, daar moet zo spoedig mogelijk iets aan veranderen.
‘s Avonds dus maar naar Amsterdam en mijn tekeningen aan Henk Bernlef laten zien; zijn voorkeur, evenals de mijne, is duidelijk voor de kratten.

Vrijdag 30 januari
Vandaag verder gewerkt aan krat IV, correcties aangebracht aan de opzet van gisteren, de spanning van het overhellen zit er nog niet heleinaal in, maar ik heb me op een bepaalde manier goed gevoeld en vrij redelijk gewerkt.
De verwarmingsbuizen hebben ook vandaag flink hun best gedaan om me uit mijn concentratie te halen.
‘s Avonds naar Amsterdam, morgen naar Antwerpen, om mijn eerste tekeningen te laten zien bij Lens Fine Art en zaken te regelen betreffende mijn tentoonstelling.

Zaterdag 31 januari en zondag 1 februari
In Antwerpen; de reactie van Galerij Lens was zeer gunstig, helaas is de tentoonstelling opnieuw verschoven naar een later tijdstip; dat zal nu vermoedelijk februari 1982 worden, wat gevoelsmatig wel een groot gat betekent tussen de tentoonstellingen bij Galerie de Vries en Roeloff in Rotterdam (half april -half mei) en in het KCB in Bergen (de maand juli).

Maandag 2 februari
Vanmorgen langs het strand gelopen, richting Egmond en een deksel van een plastic kist meegenomen. Beige met kleine nopjes, ongeveer mijn werk-papierformaat (50/65 cm).
Misschien te gebruiken voor een tekening, anders wel interessant in de serie ‘locks’ om er een schilderijtje van te maken.
Gewerkt aan ‘krat IV’, de gehele dag bezig geweest met het aanbrengen van kleur en het weer uitgummen daarvan.
Aan het begin van de avond gestopt, totaal niet opgeschoten, het ziet er zo flodderig uit. Morgen maar eens van de kleurpotloden afblijven.

Dinsdag 3 februari
Vandaag gewerkt met een 2H-potlood om de vorm strakker en vloeiender te maken, weer veel uitgegumd.
Als de tekening morgen hopelijk af is, eens proberen de krat doormidden te breken, de eigenlijke vorm in deze positie is te plat.
Vanmorgen even op het strand geweest, door de storm van afgelopen nacht is het grootste deel van de door mij getekende en weer op het strand teruggeworpen vondsten verdwenen, alleen van krat III steekt nog een puntje boven het zand uit.
‘s Avonds naar Amsterdam.

Woensdag 4 februari
Vandaag de 2H-potlood-tekening afgemaakt, het is wat te grijs geworden; aan het eind van de middag met groen een toon over een groot deel aangebracht. Het ziet er iets beter uit, toch ben ik er niet tevreden over, op de één of andere manier krijg ik het flodderige er niet uit.
Morgen het groen afmaken en de schaduwen met een zachter zwart dieper maken.

Donderdag 5 februari
‘krat IV’ afgemaakt. Het is te plat gebleven, ik had het binnenwerk donkerder moeten maken om het een meer ruimtelijk effect te geven. Misschien moet ik er later nog eens op terug komen.
Op mijn vorige tekening ‘de sandaal’ teervlekken getekend, ik vond die tekening tot nu toe de zwakste.
Het werken er aan was vervelend en het resultaat zag er zo voorzichtig uit. Misschien uit de behoefte het beeld te vernietigen heb ik de vlekken aangebracht, maar het is een opluchting dat het nu iets van zijn braafheid heeft verloren.

Vrijdag 6 februari
In Amsterdam geweest in verband met televisie-opname door de BRT rnet Henk Bernlef over zijn boek ‘De ruïnebouwer’. Mijn set decortekeningen werd gebruikt als illustratie-materiaal bij het interview.

Zaterdag 7 februari en zondag 8 februari
Niet kunnen werken; visites.
Zaterdag een min of meer gave blauwe krat meegenomen, met een interessant geruite bodem, met van binnen een glibberige vetlaag.
Zondagmiddag bij de zeeweringpalen, richting Schoorl, een verwoeste hard-blauwe krat gezien.

Maandag 9 februari
Vanmorgen de blauwe krat opgehaald, de bodem is er bijna compleet uitgeslagen. Een gave herenbril meegenomen die lag te glinsteren in het water. Niet om direct te tekenen, maar je krijgt op den duur toch eksterachtige neigingen, als je iets ziet van maar enige waarde het niet te kunnen laten liggen.
‘s Middags gewerkt aan de eerste opzet van de op zaterdagmiddag gevonden krat (krat V), voor het eerst op ware grootte, 1 : 1.

 Dinsdag 10 februari
Gewerkt aan de contourtekeningen van krat V, het rasterwerk van de bodem in lichtblauw gezet.
Nog even geprobeerd over het strand te lopen maar dat was onmogelijk door de zware storm. Mocht er iets bruikbaars zijn aangespoeld dan duurt het toch wel een tijdje voordat het zichtbaar wordt, alles stuift onmiddellijk onder het zand.
‘s Avonds naar Amsterdam.

Donderdag 12 februari
Over het strand gewandeld en een fraai uit elkaar gevallen sportschoen en opnieuw het binnenwerk van een veiligheidshelm meegenomen, met een iets andere constructie dan mijn eerste.

Zaterdag 14 en zondag 15 februari
‘krat V’ voorzichtig in kleur gezet en de tekening meegenomen naar Amsterdam.

Dinsdag 17 februari
‘krat V’ in Amsterdam gelaten.
Een opzet gemaakt van sportschoen 2.
Vrij redelijk, staat alleen een beetje te veel in het midden van het blad en opnieuw te klein.
Morgen in Amsterdam doorwerken aan de schaduwen van krat V.

Donderdag 19 februari

Sportschoen 2 in kleur gezet, grote problemen met het middenstuk, verteerd en losgelaten schuimrubber.
Door de koude maar een klein stukje over het strand gelopen.
Morgen eens kijken en een foto maken van een aangespoelde auto, nu steekt alleen het dak boven de golven uit.

Vrijdag 20 februari
Een paar foto’s gemaakt van de auto, een verroeste Simca, op het strand.
‘s Middags gewerkt aan de sportschoen. Het middenstuk lukt niet, het wordt alles, maar géén schuimrubber.
In de avond met kunstlicht de schaduwen wat opgewerkt.

Zaterdag 21 februari
In de ochtend de tekening snel afgemaakt, ziet er redelijk uit.
‘s Middags gewerkt aan krat V. In de boven- en zij randen zit nog wat zand, geprobeerd die partijen op de tekening open te houden door gebruik makend van de kleur van het papier met een lichte schaduwtoevoeging zo dicht mogelijk bij een zandstructuur te komen (niet zo best gelukt).
‘s Avonds met Gerrit in ‘t Hout en Klaas Vondeling gesproken over de vorm van de catalogus voor de tentoonstelling in Bergen.

Zondag 22 februari
De gehele dag gewerkt aan de schaduwen van krat V.

Maandag 23 februari
‘krat V’ afgemaakt, ik ben er wel tevreden over. Het is vermoedelijk het meest een zogenaamde ‘Zuyderland’ geworden, met de doorgewerkte structuur van het raster.
‘s Middags over het strand gewandeld en wat klein spul meegenomen. Een verroest slot, niet om te tekenen maar als object wel leuk en misschien nog eens te gebruiken in mijn serie kleine schilderijen ‘locks’.
Een witte damessandaal met teervlekken, een grijze herensandaal met een gevlochten randje op het bovenstuk, een schoenzool waarvan het bovenstuk op één randje leer na verdwenen is en een meniekleurig plastic sandaal, waarvan de bovenbanden zijn gebroken (merk Long Life!).

Dinsdag 24 februari
Een redelijke eerste opzet gemaakt van de ‘Long Life’ sandaal.
‘s Avonds naar Amsterdam.

Vrijdag 27 februari
Maar weinig gewerkt, de gebroken banden afgemaakt en de binnenkant van de zool licht in kleur gezet.
Krat V en sportschoen 2 op het strand teruggegooid en nog een stukje over het strand gewandeld. Voor de rest van de dag het appartement schoongemaakt, vandaag mijn laatste dag in Bergen aan Zee.
Volgende week hoop ik door te werken aan de tekeningen in Amsterdam.

Maandag 9 maart (Bergen, Natteweg 5)
Afgelopen week niet echt veel gedaan aan mijn strandtekeningen, wel de ‘Long Life’ sandaal afgemaakt, over het resultaat ben ik niet tevreden. Geen van de schoenen is boven het anekdotische uitgekomen, ook deze laatste niet, het illustratieve karakter is te dominerend.
Voor mijn tentoonstelling in Rotterdam bij Fenna zal ik ze niet gebruiken, wel zal ik ze laten zien in Bergen. Het uitgangspunt was eerlijk en het is mijn bedoeling om dan het gehele project te tonen, goed en slecht naast elkaar.
Misschien wel jammer om géén selectie toe te passen.
Afgelopen week begonnen met een opzet van krat VI, de onderkant is er door een enorm geweld uitgeslagen. De krat heb ik in Amsterdam laten staan, zodat ik, wanneer ik daar moet zijn de mogelijkheid heb om aan de tekening door te werken.
Vandaag sinds lang weer in mijn oude atelier in Bergen-Binnen en begonnen aan het tweede binnenwerk van een veiligheidshelm.

Dinsdag 10 maart
De tekening van de veiligheidshelm afgemaakt, de spanning van de strips en de bogen is redelijk geslaagd.
De tekening ziet er wat magertjes uit, zo zonder kleur en wat te klein op het blad.

Woensdag 11 maart
Een opzet gemaakt van krat VII. Een krat Van de Melkunie, nog geheel gaaf, die kan ik na de tekening af te hebben weer keurig inleveren bij de melkwinkel tegen statiegeld.
Het ding ziet er vreselijk uit, behalve saai ook nog knalgroen, maar ergens heeft het iets technisch. De ronde gaten in de bodem verbonden met strips lijken soms propellers, misschien als ik daar het accent op kan leggen dat het iets kan worden.

Donderdag 12 maart
De gehele dag doorgewerkt aan de opzet; maar weinig opgeschoten, van alles wat gedaan, dus eigenlijk niets.
‘s Avonds naar Amsterdam.

Zaterdag 14 maart
Op bijna alle tekeningen met schoenen erop’teervlekken’aangebracht, misschien moet ik daar nog verder mee doorgaan, bijvoorbeeld met mijn ogen dicht vlekken en krassen aanbrengen.

Maandag 16 maart
‘krat VII’, de Melkuniekrat, uitgegumd. Ik probeer nu de tekening met okerpotlood op te bouwen en alleen de propellers met groen te accentueren.

Donderdag 19 maart
Sinds lange tijd weer eens op zoek geweest naar nieuwe voorwerpen; op het strand een ijzige wind en niets gevonden. Redelijk gewerkt aan krat VII.

Vrijdag 20 maart
Langs het strand gewandeld en een klein oud coca-cola kistje en een groene versleten poets-, verf- of schoonmaakrol meegenomen. De tekening van krat VII wordt zo technisch, dat ik me begin te vervelen.

Zaterdag 21 maart
Naar Antwerpen; elf strandtekeningen meegenomen om daar te laten inlijsten.

Maandag 23 maart
Eindelijk na lange tijd dit weekend zware storm.
Vanmorgen in de richting van Egmond gelopen en de verbogen resten van wat eens een krat was meegenomen.
De gehele dag aan de ‘propellers’ gewerkt, op de één of andere manier wordt het niet wat ik wil, het mist nog steeds een spanning; géén agressie.
Morgen maar weer verder, al zou ik nu wel willen stoppen en aan een nieuwe tekening beginnen.

Dinsdag 24 maart
Een zeer merkwaardig voorwerp gevonden: vermoedelijk een Engelse politielamp, een nood (alarm)-verlichting bij wegwerkzaamheden, er is nog vaag een parkeerverbodsteken op te zien en het woord ‘Police’.
Het ding lijkt voor een groot deel te zijn gesmolten en ziet er eigenlijk een beetje eng uit.
Of het voor een tekening geschikt is moet ik maar eens zien nadat ik het heb schoongemaakt.

Donderdag 26 maart
De tekening van krat VII afgemaakt, het ziet er redelijk uit.
Het valt me alleen moeilijk iets waarvan ik het gevoel heb dat het nog niet helemaal doorwerkt is als af te zien. Maar ik moet met deze tekening ophouden.
Morgen naar Fenna de Vries in Rotterdam, de galerie bekijken om de inrichting te bepalen voor mijn tentoonstelling.

Maandag 6 april
Vandaag krat VI afgemaakt, waar ik een tijdje in Amsterdam aan heb gewerkt. Het resultaat ziet er wel redelijk uit, alleen het probleem blijft dat door het werken met kleurpotlood het beeld iets te wazig wordt.
Het materiaal is niet geschikt om kleur een volle, diepe toon te geven, het is natuurlijk wel mogelijk om in de buurt te komen maar dan moet je zoveel druk op het potlood zetten dat je daarmee de structuur van het papier vernietigt en iedere gevoeligheid uit de tekening haalt.

Woensdag 8 april
Vandaag met prachtig weer over het strand gewandeld en over het einde van dit project lopen nadenken.
Er heerst al een zomerseizoen-bedrijvigheid en het eerste strandpaviljoen staat er al. De duinafrasteringen worden aangebracht.
Op een bepaalde afstand dacht ik een vrij groot object te zien, wat zowaar bij dichterbij komen de eerste badgast bleek te zijn, nog wel in de kleren en op een plaid.
De winter is voorbij. Ik heb nu 15 tekeningen af, minder dan ik had gehoopt bij het begin van dit project.
In mijn atelier staat een aantal vuilniszakken met wat ik hoop genoeg inspirerende voorwerpen om daar-van voor het einde van de maand nog een aantal tekeningen te maken.