Deze readymade van Marcel Duchamp dateert van pasen 1916. Hij noemde het zelf een ‘readymade assisté’ om aan te geven dat de ingreep van de kunstenaar belangrijker is dan gewoonlijk bij readymades: de kunstenaar is ‘aanwezig’, hij helpt, hij assisteert; hij verzorgt in zekere zin het object; secondeert het.
Duchamp beschrijft A bruit secret als volgt: ‘Een bol touw tussen twee koperen plaatjes [in een catalogus van het Centre Pompidou uit 1977 is er sprake van twee zwarte messing platen], bij elkaar gehouden door vier lange bouten. Walter Arensberg moest in het geheim een dingetje erin doen dat geluid maakt als je het beweegt. En tot op de dag van vandaag weet ik niet wat erin zit, ook niemand anders die het weet. Op de koperen platen heb ik drie korte zinnetjes geschreven waarin bepaalde letters ontbreken zoals in een neon-uithangbord wanneer een letter niet verlicht is wat het woord onbegrijpelijk maakt.’
Op het bovenste plaatje staat met witte verf:
P . G.  . ECIDES DÉBARASSE
LE .  D . ESERT .  F . URNIS . ENT
AS HOW . V . R COR . ESPONDES
Lager staat in zwarte cursieve letters de zin ‘convenablement choisie dans la même colonne’. Aan de onderkant van het onderste plaatje staat de inscriptie:
. IR CAR . E LONGSEA
F . NE, HEA . ,  O . SQUE
TE .U  S . ARP BAR  AIN
En daaronder staat te lezen: ‘iedere punt vervangen door een letter’

a bruit secret